torsdag 6 november 2014

Kraftig uppgång i Fred Olsen Energy samt månadens inköp

Idag gick Fred Olsen Energy upp med nästan 13 % på en dag och jag kan inte finna någon information som kan förklara saken. Finns det någon som vet något eller var det bara dags för en rejäl uppgång efter den senaste tidens enorma nedgång?

Vad gäller november månades inköp har kassaflödet fördelats som följer:


Inköp Akelius Pref:
Roligare än så blev det inte, men det känns inte så tokigt. Jag köpte ett gäng Akelius och ökade därmed på den årliga utdelningen ytterligare. Vid nästa utdelningstillfälle nu i november får jag dock inte någon utdelning från dessa nyinköpta preffar eftersom de handlades utan utdelning per den 4e november. Akelius delar ut kvartalsvis i månaderna februari, maj, augusti och november.

Fonder:
Inga inköp av rena aktiefonder har gjorts.

Krigskassa:
Medel har avsatts till såväl räntefond (mindre del) som sparkonto. Dessutom har pengar satts in/omfördelats från räntefond till fonderna Atlant Stability samt SHB Multi Asset L. Dessa fonder ser jag som en del av kassan eftersom de är tämligen defensiva jämfört med en ren aktiefond.

16 kommentarer:

  1. Akelius pref är en attraktiv placering till den nivå du gått in på. Relativt låg risk. Fin direktavkastning. Några kronor under lägsta inlösenkurs om 330 kr.
    Riktigt nice.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  2. Ja i brist på annat och med nollränta blir onekligen preferensaktier intressanta. Akelius känns som ett bra val och som du säger, några kronor lägre än lägsta inlösenkurs (vilken gäller om 10 år, innan dess är det nu - 5 år = 375 kr, 5-10 år = 345 kr). Någon kursraket blir det sannolikt inte, men väl en trevlig direktavkastning.

    SvaraRadera
  3. Bra investering! Jag själv äger en del Akelius preffar, kolla in Ratos pref om du anser den intressant. Rekommenderas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kanske är värt att kolla upp lite närmare, får jag göra vid tillfälle.

      Radera
  4. Måste kolla upp denna! Har aldrig handlat pref.aktier förut. Ska googla om det. Dock, ngt ni kan direkt säga som jag bör vara medveten om (som skiljer sig mot vanliga aktier)?.

    Ps. vad säger ni om att öka i Mekonomen nu när den doppade igår eftermiddag? Rapport på onsdag...

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vid låga räntor och låg inflation blir ju bristen på möjligheter för vettig avkastning uppenbar. Då känns preffar inte helt ointressant även om risken naturligtvis är betydligt högre än sparkonto och räntefond. Riskerna är som sagt inte försumbara. Jag skrev om det som ett svar på en kommentar i inlägget http://vagentill-frihet.blogspot.se/2014/10/inkop-akelius-residential-pref.html

      Jag önskar att jag hade fyllt på med fler Mekonomen då den var nere kring 140 kr. Tyvärr gick vissa andra köp före (jag var flitig på köpfronten i oktober) så det blev aldrig något. Jag överväger dock att fylla på även om priset gått upp. Jag tror helt klart på Mekonomen långsiktigt, bara de kan få ordning på Danmark så...

      Radera
    2. Tack för ditt svar. jag har nu läst på om pref.aktier i allmänhet och om Akelius i synnerhet. Jag har redan nu bestämt mig för att köpa på måndag. Med 20kr utdelning ser jag fin förtjänst, då jag tror fastighetsbranschen kommer gå bra i minst 1år till.

      Som jag tidigare skrivit följer jag din blogg och hyser stor tilltro till din kunskap. För närvarande har jag dessa bolag:

      Betsson
      H&M
      Castellum
      Industrivärden C
      Vardia
      Mekonomen

      Har krigskassa + MYCKET mer på ett sparkonto. Så sakteligen ökar jag mitt ISK. Dock, mitt problem är att jag ofta blir "rädd"/påverkad av..ja, allt från fa & hans moster. Jag vet och förstår att kurser går upp OCH ned, men att det i de flesta fall lönar sig i långa loppet...

      Funderar att öka i MEKO på måndag samt köpa Akelius. kan även bli BON (köpte på tis för 86 NOK, sålde på onsdagens call på 86,50 NOK, då jag fick "kalla fötter" och kände att botten inte var nådd).

      Jag har börjat blogga för att dels skriva av mig i mina tankar, dels lära känna mig själv. Ta dig gärna en titt:)

      Radera
    3. Ser ut som en riktigt spännande portfölj du byggt upp!

      Att känna lite skräck när allt rasar gör nog väldigt många, men så länge du är riktigt långsiktig får du vända det till något positivt. Det är så klart också alltid enklare att känna tilltro till ett bolag man själv analyserat och verkligen tror på. I dessa bolag ser jag därför nedgångar som ett perfekt köpläge. Dessutom har jag ett kriterium som jag personligen tycker är viktigt och det är att bolag jag köper måste dela ut, för egen del blir det då enklare att hantera stora kursrörelser. Medan jag väntar på att det vänder får jag i alla fall en avkastning.

      Ska absolut kolla in din blogg!

      Radera
    4. Kloka ord och mycket av det du skriver är samma som jag agerar efter. Dock, jag MÅSTE bli bättre på att vara lugn och agera med förnuft. Ska inför som regel att inför varje köp och sälj ställa mig frågan: agerar du förnuftigt? Varför säljer/köper du? Har något ändrats - vad?

      Detta brukar jag alltid göra, men blev helt fel med BON.

      Kul att du hittade min blogg!

      Radera
    5. Låter som en klok plan tycker jag.

      Radera
    6. :)

      På tal om annat. Har du tittat närmare på Byggmax? De ämnar utöka med flera nya butiker under 2015. Jag ska titta närmare på bolaget. Anledningen att jag fick upp ögonen var att experimentinvest köpt dem till sin väska.

      http://xperimentinvest.blogspot.se/2014/11/kopt-byggmax.html

      Radera
    7. Nej jag har inte kollat på Byggmax, vore dock kul att läsa en analys av dem för att få en första vink om det är värt att kolla vidare på själv.

      Radera
    8. Du lägger orden i mun på mig!

      Gav dig ett extra tack på bloggen nu (sluta rodna!).

      Trevlig söndag!

      Nu blir det krubb och ngt mindre hjärnansträngande!

      Radera
    9. =) Ha en fortsatt trevlig söndag.

      Radera
  5. Och själv håller jag mig borta från preffar som vanligt :]

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja till viss del kan jag förstå varför men med 0-ränta och låg inflation (på gränsen till deflation) undrar jag hur du skapar avkastning? Om du har mycket likvida medel är det ju inte helt enkelt.

      Jag skulle hellre ha en större del av mina likvida medel i utdelningsaktier, men inte till vilket pris som helst. Det måste ju kännas köpvärt. I dessa lägen känns ändå preffar som ett alternativt även om de nog inte bör utgöra en allt för stor del av den totala portföljen.

      Förklara gärna varför du inte vill investera i preffar, vilka är dina främsta argument?

      Radera